آیا جراحی سینه درد دارد

امروزه بسیاری از خانم ها به دلایل متفاوتی به جراحی های سینه روی می آورند. سینه بیش از اندازه کوچک یا بزرگ، عدم تقارن سینه ها و فرم بد سینه ها همگی از جمله دلایلی هستند که باعث نارضایتی بسیاری از خانم ها  از سینه های خود می شود و آن ها را به سمت جراحی های زیبایی سینه سوق می دهد. همچنین گاهی برخی افراد به دلیل ابتلا به بیماری های مختلف سینه از جمله سرطان سینه، مجبورند برای درمان از جراحی یا پروتز سینه استفاده کنند. این نوع جراحی ممکن است عوارض چندانی نداشته باشد، با این حال درد یکی از عوارضی است که حین و بعد از جراحی سینه بسیاری از بیماران را تا حد زیادی درگیر می سازد.

جراحی سینه چیست؟

جراحی سینه نوعی جراحی زیبایی است که به منظور لیفت سینه، کاهش یا افزایش سایز سینه و یا با اهداف درمانی انجام می شود. در این نوع جراحی ها بافت سینه با توجه به نوع مشکلی که بیمار دارد، طی یک عمل چند ساعته برش داده می شود و پزشک متخصص زیبایی اقدام به لیفت، خارج کردن بافت چربی اضافی و یا اصلاح ظاهر نوک پستان و هاله سینه می کند. دوره نقاهت جراحی سینه بین دو هفته تا تا سه ماه متغیر است. در تمام یا بخشی از این دوره بیمار ممکن است احساس درد داشته باشد که قابل کنترل است.

درد بعد از عمل جراحی سینه

تمامی بیماران پس از هر نوع جراحی تا مدت زیادی در محل جراحی شده، احساس درد می کنند. جراحی سینه نیز از این قاعده مستثنی نیست. میزان درد با توجه به بدن و آستانه درد هر فرد متفاوت است؛ بنابرین نمی توان دقیق گفت که هر فرد چه میزان درد خواهد داشت. تا ۱۰ روز پس از جراحی سینه به دلیل تورم و التهاب سینه ها بیمار ممکن است بیشترین مقدار درد را تجربه کند. بعد از این مدت درد به تدریج کاهش پیدا کرده و تا هفته سوم پس از جراحی سینه به صورت درد های پراکنده در سینه احساس می شود. همچنین بیمار تا دو هفته پس از جراحی سینه، ممکن است در سینه های خود احساس کوفتگی و بی حسی نیز داشته باشد.

کاهش درد بعد از جراحی سینه

جراح متخصص زیبایی برای کاهش درد و التهاب سینه ها برای بیمار مسکن تجویز می کند و بیمار در صورت غیر قابل تحمل بودن درد می تواند از آن ها استفاده کند. حمام کردن یا رفتن به استخر، سونا و جکوزی تا یک هفته پس از جراحی سینه می تواند باعث التهاب یا عفونت در ناحیه زخم ها شود و درد سینه را تشدید کند؛ لذا توصیه می شود تا حدود ۱۰ روز پس از جراحی محل زخم را خشک نگه دارید.

در صورت احساس درد جراحی سینه چه کنیم؟

درد های طبیعی پس از جراحی اغلب در تمام سینه ها احساس می شوند و شدت آن ها به طوری است که فرد می تواند تا حدی به کار های روزمره خود برسد؛ بنابرین در صورتی که بیمار دچار درد های شدید نقطه ای شود لازم است سریعا به جراح متخصص زیبایی خود مراجعه کند. احساس فشار و سفتی سینه ها تا پایان هفته سوم پس از جراحی نیز در اغلب بیماران دیده می شود. در برخی بیماران نیز بی حسی نوک سینه و اغلب خود سینه نیز گزارش شده است که این موضوع به مرور زمان رفع می شود.

به طور کلی می توان گفت جراحی سینه به عنوان یک روش کم خطر برای اصلاح فرم و شکل ظاهری سینه ها می باشد که مانند دیگر روش های جراحی حتی تزریق چربی سینه می تواند دردناک باشد اما این درد قابل کنترل است و تا پایان دوره نقاهت به تدریج کمتر شده و از بین می رود و اگر زیر نظر جراح متخصص زیبایی انجام شود جای نگرانی ندارد.

سوالات متداول درد جراحی سینه

1-احساس درد سینه پس از جراحی چقدر طول می کشد؟

بیمار ممکن است بسته به شرایط بدنی، بین یک تا دو هفته پس از جراحی سینه احساس درد داشته باشد. در برخی از بیماران ممکن است این دروه بیشتر شود.

2-آیا ممکن است چند سال پس از جراحی بیمار در سینه ی خود احساس درد داشته باشد؟

این اتفاق نوعی عارضه نادر است که در صورت برش نادرست غدد لنفاوی حین عمل توسط جراح ممکن است رخ دهد؛ اگر با گذشت چند سال از عمل جراحی خود همچنان احساس درد دارید، بهتر است به یک جراح متخصص زیبایی مراجعه کنید.

3-چه عواملی می توانند درد جراحی سینه را تشدید کنند؟

استفاده بی رویه از برخی مواد می تواند درد سینه را تشدید کند. به عنوان مثال، افرادی که به صورت افراطی از نوشیدنی های الکلی یا دخانیات استفاده می کنند، ممکن است درد بیشتری بعد از جراحی سینه حس کنند.

4-آیا دردهای پس از جراحی سینه می تواند با سرطان در ارتباط باشد؟

خیر؛ این موضوع باوری غلط است. تا به حال موردی که در آن بیمار پس از جراحی سینه به سرطان سینه مبتلا شود، گزارش نشده است. با این حال توصیه می شود به صورت دوره ای معاینه سینه توسط یک پزشک متخصص صورت بگیرد.

5-.آیا استفاده از کیسه آب گرم یا کمپرسور یخ می تواند در کاهش درد سینه بعد از جراحی موثر باشد؟

کمپرسور یخ تا حدی می تواند درد سینه پس از جراحی را التیام ببخشید؛ اما استفاده از کیسه آب گرم برای کاهش درد سینه پس از جراحی سینه توصیه نمی شود.

6-آیا حین جراحی سینه، بیمار احساس درد می کند؟

اولین مرحله در جراحی پستان، بیهوشی بیمار است؛ از این رو بیمار در حین جراحی هیچ گونه دردی احساس نمی کند.