کاشت مو

ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای

آلوپسی آراتا بیماری ریزش موی سکه ای است، که در قسمت های مختلفی از بدن رخ می دهد. تکه های ریخته مو که که ممکن است در قسمت ابرو، ریش، موی سر و … ایجاد شود، به اندازه سکه هستند. به همین دلیل به این نوع ریزش مو، ریزش سکه ای می گویند. روش های زیادی برای درمان ریزش موی سکه ای وجود دارد، که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

ممکن است افراد زیادی به ریزش مو کامل دچار شوند، اما چندان از این مسئله ناراحت نشوند. زیرا ریزش کامل مو، برای آنها آسان تر از آن است که به صورت سکه ای در صورت و بدن خود ریزش مو داشته باشند. از این رو کسانی که به ریزش سکه ای دچار می شوند، همیشه درگیر یافتن راهی برای درمان ریزش موی سکه ای هستند.

آلوپسی آراتا یک اختلال پوستی نسبتاً شایع است و حدود ۱ درصد از جمعیت جهان، در هر زمان ممکن است تحت تأثیر آن قرار گیرند. بر خلاف انواع دیگر ریزش مو، آلوپسی آراتا ریزش مو، برگشت پذیر است. زیرا در این بیماری فولیکول های مو(ساختاری که ریشه مو را محصور می کند) آسیبی نمی بیند. پس درمان ریزش موی سکه ای ممکن است.

به صراحت می توانیم بگوییم آلوپسی آراتا به هیچ وجه بر سلامت بیمار تاثیری نمی گذارد. یعنی کمتر کسی که به این بیماری دچار شده است، آسیب های افتادگی مو شکایت می کند. هیچ نوع ناراحتی فیزیکی در ارتباط با این نوع ریزش مو وجود ندارد، و کسی از آن احساس درد نمی کند.

بهترین روش های درمان ریزش موی سکه ای

درمان هومیوپاتی در برطرف کردن ریزش موی سکه ای بسیار موثر است. این روش درمانی بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر گذاشته، و به درمان ریزش مو کمک می کند. به این ترتیب می توانیم هومیوپاتی را یک راه حل موثر و دائمی برای برطرف کردن این مشکل به شمار آوریم.

در کنار این روش، می توان روش های دارویی و گیاهی بسیاری را برای درمان ریزش موی سکه ای پیشنهاد نمود. از جمله مهمترین و بهترین روش های درمانی که می توانیم برای آلوپسی اراتا بیان کنیم، عبارتند از:

1-تزریق کورتیکواستروئید

در اصل بیماری ریزش موی سکه ای، نوعی بیماری خود ایمنی می باشد. از این رو استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی بدن را درگیر نماید، می تواند یک راهکار مناسب و عالی برای درمان ریزش موی سکه ای به شمار رود. داروهایی که با نام کورتون شناخته می شوند، داروهای ضد التهاب قوی می باشند که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند.

پس می توان با استفاده از این داروها به راحتی به درمان ریزش موی سکه ای کمک نمود. البته لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که برای استفاده از این روش، بهتر است حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید. یا با استفاده از تزریق موضعی، یا داروهای خوراکی و کرم های موضعی، به درمان ریزش موهای خود کمک کنید.

2-استفاده از داروی ماینوکسیدیل و آنترالین

یکی دیگر از داروهای شیمیایی که می تواند رشد مو را تحریک کند، داروهای آنترالین و ماینوکسیدیل است. این داروها نیز سیستم ایمنی بدن را سرکوب نموده، و منجر به رشد دوباره موهای ریخته شده در قسمت مشخص می گردد. اما باید بگوییم استفاده از این داروها به هیچ عنوان نمی تواند از ریزش سکه ای موها جلوگیری نماید.

در کنار داروهای شیمیایی برای درمان ریزش موی سکه ای، روش های گیاهی نیز وجود دارد که می توانیم به آنها اشاره نماییم:

  • درمان ریزش مو با سیر
  • درمان ریزش مو با استفاده از مکمل های زینک و بیوتین
  • درمان ریزش مو با قرص ویویسکال
  • استفاده از روغن های جوجوبا، زیتون، نارگیل و بادام
  • طب سنتی، مالیدن آب پیاز در محل ریزش مو
  • روغن های طبیعی همچون رزماری، روغن درخت چای، نعناع فلفلی و …
  • نوشیدنی ها و کرم های موضعی الوئه ورا
  • و…

سوالات متداول ریزش موی سکه ای

1-آیا روشی برای درمان ریزش موی سکه ای وجود دارد؟

خیر. متاسفانه یک روش قطعی برای درمان بیماری آلوپسی اراتا وجود ندارد. اما می توان با استفاده از برخی داروها، و گیاهان طبیعی روند رشد مو در این قسمت ها را افزایش داد.

2-آیا ریزش موی سکه ای موقتی است یا دائمی؟

در برخی افراد این بیماری ممکن است به صورت موقتی و به صورت چند ماهه یا یک ساله باشد. اما برخی از افراد نیز به ندرت دچار ریزش موی سکه ای برای همیشه می شوند.

3-بیشتر چه افرادی در چه سنی به بیماری ریزش موی سکه ای دچار می شوند؟

این بیماری می تواند در هر سنی بروز کند. اما بیشتر شروع بیماری در سن کودکی یا نوجوانی می باشد. پس با در نظر گرفتن داروهای گیاهی برای درمان ریزش موی سکه ای، می توان از بروز این مشکل به میزان قابل توجهی جلوگیری نمود.

4-آیا بیماری ریزش موی سکه ای ارثی است؟

خیر اما در صورتی که فردی در خانواده خود سابقه این بیماری را داشته باشد، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری در او افزایش یابد.

5-آیا کمبود ویتامین D در بروز بیماری آلوپسی اراتا موثر است؟

برخی از دانشمندان معتقد هستند که کمبود ویتامین D می تواند به میزان قابل توجهی بیماری آلوپسی اراتا را در بدن انسان افزایش دهد. اما نمی توان به طور قطعی علت این بیماری را، کمبود ویتامین دی در بدن دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *