کاشت مو

ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان

ریزش مو معضلی است که زن و مرد نمی شناسد و ممکن است هر کسی را درگیر کند. هر فرد به طور طبیعی حدودا 50 تا 100 تار مو در طول روز ممکن است ریزش داشته باشد؛ البته با توجه به شرایط هر فرد ممکن است این مقدار تا حدی کمتر یا بیشتر شود.

ریزش مو از جمله مشکلاتی است که اغلب آقایان را درگیر می کند؛ اما بانوان نیز از این مشکل در امان نخواهند بود. در این مقاله قصد داریم در مورد ریزش مو در زنان اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

ریزش مو یا آلوپسی چیست

ریزش مو یا آلوپسی اصطلاحا به از دست دادن مو گفته می شود که منجر به کم پشت شدن مو، طاسی یا کچلی می شود. اگر فردی در طول روز بیشتر از 100 تار مو از دست بدهد، اصطلاحا دچار ریزش مو یا آلوپسی شده است.

ریزش مو زمانی رخ می دهد که فولیکول مو غیر فعال شود و به همین دلیل در ریزش مو، امکان رشد دوباره مو پس از ریزش وجود ندارد. آلوپسی می تواند به دلایل زیادی رخ دهد که در ادامه به شرح این دلایل خواهیم پرداخت.

دلایل ریزش مو در زنان

متابولیسم بدن زنان و ساختار و نحوه عملکرد هورمون های زنانه متفاوت از مردان است. سلامت مو نیز تا حد زیادی به این عوامل بستگی دارد و به همین دلیل هم دلایل ریزش مو در مردان و زنان متفاوت است.

به طور کلی نوسانات هورمونی در در زنان یکی از دلایل عمده ریزش مو می باشد. با افزایش سن و فرا رسیدن دوران یائسگی و کم تر شدن هورمون های زنانه، فولیکول های مو ضعیف می شوند و ریزش مو به تدریج شدید تر می شود. همچنین بسیاری از خانم ها به دلیل تغییرات هورمونی پس از زایمان دچار ریزش موی شدید می شود.

دلیل دیگری که باعث ریزش مو می شود استفاده زیاد از مواد شیمایی مو، مانند رنگ مو و دیگر مواد آرایشی است. این مواد باعث تخریب ساقه و ریشه مو و در نتیجه تشدید ریزش مو می شوند. از دیگر دلایل ریزش مو می توان به عومل ژنتیکی، مصرف داروهای خاص، کاهش بیش از اندازه وزن، دیابت و رژیم غذایی ناسالم اشاره کرد.

پیشگیری از ریزش مو

 به طور کلی جلوگبری از ریزش مو کار چندان سختی نیست که با ردرعایت موارد ساده می توان موهای پرپشتی داشت. برخی از روش های پیشگیری از ریزش مو به شرح زیر هستند:

  • استفاده از مواد شیمیایی مخصوص به مو را به حداقل برسانید.
  • از دستگاه های حالت دهنده مو مانند اتو مو، بیگودی و سشوار داغ استفاده نکنید.
  • از پیچاندن یا محکم بستن موهای خود خودداری کنید.
  • داروهایی که باعث ریزش مو می شوند را قطع کنید یا زیر نظر پزشک از آن ها استفاده کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم را برای داشتن مو های زیبا و سالم دنبال کنید.
  • در صورت داشتن مشکلات هورمونی به پزشک متخصص غدد مراجعه کنید و از داروهای تنظیم وکنترل کننده هورمون ها استفاده کنید.
  • از استعمال دخانیات یا مواد مخدر خودداری کنید.

درمان ریزش مو در زنان

خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های بسیاری برای درمان ریزش مو وجود دارد. یکی از روش های متداول درمان ریزش مو استفاده از رژیم های غذایی سالم و استفاده از روش های خانگی درمان ریزش مو است. این روش ها در درمان ریزش مو، به شرطی که هنوز به مرحله حاد نرسیده باشد، می توانند موثر باشند.

از دیگر روش های درمان ریزش مو استفاده از روش های دارویی و مواد شیمیایی ضد ریزش مو است. برخی از داروهایی که در درمان ریزش مو موثرند شامل ماینوکسیدیل، فیناستراید، کتوکونازول و اسپیرنولاکتون می باشند. این داروها باید حتما زیر نظر پزشک مورد استفاده قرار بگیرند.

 سریع ترین روش برای درمان ریزش مو روش های کلینیکی هستند. این روش ها عوارض چندانی ندارند و اغلب نتیجه مطلوبی خواهند داشت. برخی از روش های کلینیکی قابل استفاده برای درمان ریزش مو شامل روش هایی چون PRP، مزوتراپی و کاشت مو اشاره می باشد.

سوالات متداول ریزش مو زنان

1-ریزش مو در زنان از چه سنی شروع می شود؟

با توجه به دلیل ریزش مو ممکن است از هر سنی ریزش مو آغاز شود. در صورتی که فرد دچار ریزش موی ارثی باشد ممکن است اولین علائم ریزش مو را در سنین نوجوانی تجربه کند و علائم به تدریج شدید تر شوند. در موارد دیگر اغلب ریزش مو در افراد بالای 30 سال آغاز می شود.

2-بهترین زمان مراجعه به پزشک برای درمان ریزش مو چه زمانی است؟

ریزش مو روزانه حتی تا 500 تار مو می تواند طبیعی باشد. در صورتی که متوجه ریزش موی توده ای یا سکه ای شدید و یا موهای شما به دلیل ریزش دچار کم پشتی شده اند بهتر است به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

3-آیا ماساژ پوست سر در پیشگیری و درمان ریزش مو تاثیر دارد؟

ماساژ پوست سر تا حد زیادی باعث افزایش گردش خون در خطوط رویش مو و تحریک فولیکول های مو می شود. این اتفاق در نهایت موجب ضخیم تر و سالم تر شدن مو ها می شود و می تواند در پیشگیری از ریزش مو موثر باشد. لازم به ذکر است در صورت ابتلا به ریزش مو، نمی توان از ماساژ سر به تنهایی به عنوان یک روش درمانی استفاده کرد.

4-آیا می توان از روغن ها برای درمان ریزش مو استفاده کرد؟

برخی از روغن ها در تقویت فولیکول و رشد مو تاثیر دارند. روغن هایی چون روغن رزماری، روغن نارگیل و روغن جوجوبا در بهتر شدن وضعیت مو ها تاثیر زیادی دارند. این روغن ها در درمان ریزش موی خفیف می توانند تاثیر زیادی داشته باشند؛ اما در موارد شدید تر باید از روش های درمانی قوی تری استفاده کرد.

5-آیا استفاده از شامپو های ضد ریزش مو در درمان ریزش مو تاثیر دارند؟

شامپو های ضد ریزش مو اغلب دارای ترکیباتی هستند که ممکن است برای مو مضر باشند و نه تنها آن را تقویت نکنند؛ بلکه ریزش مو را دو چندان کنند. توصیه می شود از شامپو های ملایم و با پ هاش مناسب برای شستشوی مو های خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *