کاشت مو

ماینوکسیدیل برای ریزش مو

ماینوکسیدیل برای ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلات شایعی است که اغلب افراد فارغ از سن و جنسیت به آن مبتلا می شوند. بخش زیادی از ریزش مویی که به صورت روزانه اتفاق می افتد طبیعی بوده و اغلب به جای آن مو های تازه رشد کرده و همین امر از کاهش حجم و تراکم موها جلوگیری می کند. در برخی موارد ممکن است تحت تاثیر برخی عوامل درونی یا بیرونی، ریزش مو به صورت یک بیمار بروز کند و باعث کاهش تراکم مو ها شود. روش های متعددی برای درمان ریزش مو وجود دارد که استفاده از ماینوکسیدیل از جمله این روش ها می باشد. در این مقاله قصد داریم این داروی ضد ریزش مو را مورد بررسی قرار دهیم.

ریزش مو و علل آن

به طور طبیعی موی انسان در طول روز بر اثر شانه زدن، شستشو یا عوامل دیگر دچار ریزش می شود. ریزش 100 تار مو در روز امری بسیار طبیعی است. پس از ریزش این مقدار مو، چرخه رشد مو در فولیکول ها فعال شده و موهای جدیدی رشد می کنند؛ از همین رو این ریزش موی طبیعی باعث کم پشت شدن موها نمی شود. در صورتی که ریزش مو بیشتر از 100 تار باشد و به جای موهای ریخته شده، موی جدید رشد نکند فرد اصطلاحا دچار ریزش مو یا آلوپسی شده است. آۀوپسی ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیفتد. برخی از دلایل ریزش مو شامل موارد زیر می شوند:

  • آسیب های مکانیکی به مو مانند بستن زیاد
  • استفاده بیش از حد از رنگ مو و حالت دهنده های حرارتی
  • ژنتیک
  • اختلالات هورمونی
  • زخم و آسیب بافتی به پوست سر
  • بیماری های اعصاب و روان
  • افزایش سن
  • یائسگی
  • زایمان

روش های درمان ریزش مو

ریزش مو به روش های متعددی قابل درمان است. روش های دارویی و کلینیکی از جمله موثرترین و متداول ترین روش های درمان ریزش مو هستند. روش هایی مانند مزوتراپی، پی آر پی یا کاشت مو از جمله روش های تخصصی درمان ریزش مو هستند که در کلینیک های زیبایی و تحت نظر افراد متخصص انجام می شوند. این روش ها تاثیر قطعی در درمان ریزش مو دارند؛ با این حال هزینه زیاد این روش ها باعث می شود که اغلب افراد تمایل کمتری به استفاده از این روش ها نشان دهند.

روش های داروئی درمان ریزش مو از دیگر روش های متداول جلوگیری از ریزش مو است که اغلب تاثیر زیادی بر درمان ریزش مو دارند. داروهای گیاهی و شیمایی زیادی برای درمان ریزش مو وجود دارد که شدت اثر آن ها روی ریزش مو می تواند متفاوت باشد. یکی از داروهایی که به صورت محلول برای درمان ریزش مو استفاده می شود، ماینوکسیدیل می باشد.

درمان ریزش مو با استفاده از ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل دارویی است که به دو شکل یافت می شود. قرص خوراکی آن برای درمان فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. ماینوکسیدیل موضعی که به صورت محلول عرضه می شود، دارویی است که در درمان ریزش مو و طاسی موثر است. این دارو برای اغلب انواع ریزش مو می تواند موثر باشد. این دارو باعث تحریک فرایند رشد مو در قسمت های مختلف سر می شود و باعث افزایش تراکم موها و رشد موهای جدید می شود.

نحوه استفاده از ماینوکسیدیل

پیش از استفاده، ابتدا مو و سر خود را شستشو داده و تمیز کنید؛ می توانید پس از حمام از این دارو استفاده کنید. محلول ماینوکسیدیل را با لوله مخصوص روی سر بریزید و سپس با انگشتان خود آن را به آهستگی ماساژ دهید. پس از پایان ماساژ دستان خود را فورا بشویید. مقدار دوز ماینوکسیدیل اغلب توسط پزشک متخصص تعیین می شود؛ با این حال اغلب دو نوبت در روز و در هر نوبت 20 قطره از محلول ماینوکسیدیل مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیسم اثر ماینوکسیدیل

ترکیبات شیمیایی ماینوکسیدیل باعث تحریک فاز آناژن مو می شود؛ آناژن به بخشی از چرخه رشد مو گفته می شود که در آن فولیکول های مو در در مرحله فعال هستند. تحریک آناژن باعث افزایش رشد مو، ضخیم شدن موها نازک و در نتیجه افزایش تراکم موها می شود. با پایان دوره درمان موها بلند تر و پر پشت تر از قبل خواهند شد. توجه داشته باشید استفاده بیش از حد از این دارو ممکن است باعث ایجاد اختلال در چرخه رشد مو شود و ریزش مو را تشدید کند.

مزایای استفاده از ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل برای افزایش ضخامت موهای ظریف و کرکی بهترین تاثیر را خواهد داشت؛ به ویژه برای افرادی که در سنین نوجوانی یا جوانی قرار دارند و استفاده از روش های پزشکی درمان ریزش مو برای آن ها سنگین است. این دارو تاثیر چشمگیری در جلوگیری از ریزش مو دارد و حتی ریزش موی ارثی را نیز می تواند درمان کند. علاوه بر موارد گفته شده هزینه تهیه این محصول نسبت به دیگر داروهای ضد ریزش مو و روش های درمانی ریزش مو بسیار ناچیز است و به راحتی می توان آن را تهیه کرد. شایان به ذکر است پیش از استفاده از این دارو نیاز است با متخصص پوست و مو مشورت شود.

عوارض ماینوکسیدیل

خارش و التهاب پوستی از رایج ترین عوارض دارویی ماینوکسیدیل می باشد که موقتی بوده و پس از مدتی از بین خواهند رفت. علاوه بر آن در صورت تماس این دارو با قسمت های دیگر بدن ممکن است رشد ناخواسته مو نیز اتفاق بیفتد. برخی دیگر از عوارض جانبی ماینوکسیدیل ممکن است ایجاد کند:

  • مشکلات گوارشی
  • فشار خون پایین
  • کاهش میل جنسی
  • ضربان نامنظم قلب
  • پوسته پوسته شدن کف سر یا چوست
  • سردرد
  • ضعف
  • افزایش وزن
  • تورم دست ها یا پاها

سوالات متداول ماینوکسیدیل برای ریزش مو

1-موارد منع مصرف ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل دارویی است که می تواند در برخی افراد باعث ایجاد عوارض دارویی شود؛ از همین رو افرادی که مستعد واکنش های آلرژیک، افراد مبتلا به بیماری های پوستی، اگزما، عفونت و بیماران قلبی، زنان باردار و شیرده و افراد مبتلا به نارسایی کلیه نباید از این دارو استفاده کنند.

2-چه مواردی در زمان استفاده یا پس از استفاده از ماینوکسیدیل باید رعایت شوند؟

در صورتی که این محلول با قسمت های دیگر بدن تماس پیدا کرد، بهتر است سریعا با آب شستشو داده شود. پس از استفاده از این دارو نباید از حالت دهنده های حرارتی مانند سشوار استفاده کرد. تا 4 ساعت پس از مصرف ماینوکسیدیل نباید سر خود را بشویید.

3-آیا ماینوکسیدیل پس از کاشت مو نیز موثر است؟

پاسخ این سوال تا حدی زیادی به نظر پزشک متخصصی بستگی دارد که کاشت مو را انجام می دهد. اغلب متخصصین بعد از کاشت مو ماینوکسیدیل یا داروهای مشابه آن را برای تحریک رشد مو تجویز می کنند.

4-آیا ماینوکسیدیل برای پرپشت کردن ریش و سبیل نیز کاربرد دارد؟

بله؛ افرادی که دچار ریش های کم پشت هستند، پس از انجام آزمایشات هورمونی، با تجویز پزشک می توانند از ماینوکسیدیل برای رشد بهتر و افزایش تراکم ریش و سبیل نیز استفاده می شود.

2 thoughts on “ماینوکسیدیل برای ریزش مو

  1. xxx گفت:

    قرص ریزش مو فوراور چیه و جایگزین بهتری به جای ماینوکسیدیل هست یا خیر؟

    1. فوراور تاپ کلینیک گفت:

      قبل از توصیه در مورد نوع قرص و یا محلول ریزش موی فوراور لازم است که علت ریزش موی شما مشخص شود. لطفا به تلفن واتساپ 09196065508 پیغام دهید تا شما را راهنمایی کنند. معمولا قطره اکتیویتور و یکی از ژل های نوشیدنی همراه با مینرال تجویز می شود. اما اگر مشکل مربوط به اختلال هورمون ها باشد مصرف ویتولایز فوراور نیز پیشنهاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *