مراقبت پس از لیفت صورت

افزایش سن، ژنتیک و برخی عوامل محیطی به تدریج باعث افتادگی و شل شدن پوست می شود. روش های زیادی از جمله روش های خانگی و کلینیکی برای درمان افتادگی پوست وجود دارد. لیفت صورت یکی از روش های کلینکی درمان افتادگی پوست است که در آن با بالا بردن نواحی شل و افتاده پوست چون ابرو ها، گونه ها، فک و دیگر قسمت های صورت اقدام به زیبا و جوان تر ساختن پوست می کنند. از آنجایی که لیفت صورت نوعی روش غیر طبیعی و کلینیکی برای درمان افتادگی صورت است گاهی با عوارض جانبی همراه است و لازم است مراقبت های خاصی پس از لیفت صورت انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. در ادامه مقاله با لیفت صورت و مراقبت های دوران نقاهت این روش درمانی اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهیم داد.

لیفت صورت چیست؟

لیفت صورت شامل بالا کشیدن پوست های افتاده و شل صورت و از بین بردن این پوست های اضافی به منظور جوانسازی و زیباتر کردن صورت می باشد. لیفت صورت به دو روش قابل انجام است. یک روش لیفت صورت، جراحی صورت می باشد و روش دیگر لیفت صورت با لیزرهای کلینکی یا جوانسازی صورت با لیزر است. روش های کلینیکی لیفت صورت به دلیل تهاجم کم، محبوب تر و پرطرفدار تر اند. این روش ها همچنین هزینه و عوارض کمتری دارند.

عوارض لیفت صورت

همانطور که گفته شد لیفت صورت به دو روش جراحی و کلینیکی انجام می شود و با توجه به شرایط بیمار و روش انتخابی لیفت صورت عوارض آن می تواند متفاوت باشد. برخی از عوارض جانبی رایج لیفت صورت به روش جراحی شامل درد، خونریزی، عدم تقارن کشیدگی صورت، تورم، التهاب و عفونت می باشد که در صورتی که زیر نظر یک جراح متخصص زیبایی انجام شود و نکات مراقبتی نیز توسط بیمار رعایت شود، این عوارض به حداقل می رسند.

روش های کلینکی مانند لیفت ابرو با بوتاکس به دلیل متنوع بودن ممکن است عوارض جانبی متفاوتی داشته باشند. از عوارض جانبی مشترک این روش ها می توان واکنش های آلرژیک، درد، عفونت، التهاب، خارش و سوزش اشاره کرد. البته تمامی عوارض جانبی تمامی روش های کلینکی لیفت صورت موقتی و با رعایت نکات مراقبتی تجویز شده توسط جراح متخصص زیبایی قابل کنترل است.

بایدها و نبایدهای دوران نقاهت لیفت صورت

در صورتی  که به روش جراحی اقدام به لیفت صورت کرده اید برخی از مراقبت های دوران نقاهت آن عبارتند از:

• تمامی داروهای تجویز شده از سوی پزشک به طور مرتب تا پایان دوره نقاهت مصرف کنید.
  • پانسمان های صورت خود را زیر نظر پزشک مرتبا عوض کنید.
  • به حالت نیمه نشسته استراحت کنید.
  • از فعالیت هایی که باعث فشار آوردن به سر و صورت می شوند پرهیز کنید.
  • از قرارگرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید.
  • تا سه روز پس از جراحی از شستن زخم ها خودداری کنید و پس از آن مدت در صورت استحمام، از آب داغ استفاده نکنید.
  • از مواد غذایی فیبر دار استفاده کنید.
  • مایعات فراوان بنوشید.
  • در صورت مشاهده هر عارضه غیر طبیعی با پزشک خود تماس حاصل فرمایید.

روش های کلینکی متعددی برای لیفت صورت وجود دارد. در صورت استفاده از هر روش پزشک متخصص پوست و مو برای بیمار مراقبت های ویژه ای تجویز می کند، با این حال برخی از مراقبت های ویژه ای که در تمامی این روش ها مشترک است به شرح زیر می باشد:

• در روز های اول پس از لیفت صورت ممکن است احساس درد و کشیدگی کنید، در این صورت می توانید از کمپرسور یخ یا مسکن های تجویز شده توسط پزشک متخصص پوست و مو استفاده کنید.
  • در صورت احساس خارش و سوزش به هیچ عنوان محل درمان را دستکاری نکنید و از داروهای ضد التهاب تجویز شده استفاده کنید.
  • از فعالیت های شدید ورزشی تا چند روز پس از درمان خودداری کنید.
  • در معرض تابش نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید.
  • به طور مرتب از ضد آفتاب با اس پی اف مناسب استفاده کنید.
  • در صورت تجویز پماد توسط پزشک متخصص، به طور مرتب آن را در ناحیه درمان اعمال کنید.
  • از ماساژ یا فشار آوردن به محل درمان خودداری کنید.

سوالات متداول مراقبت های لیفت صورت

1-دوره نقاهت لیفت صورت چقدر است؟

دروه نقاهت با توجه به شرایط بیمار و روش لیفت صورت متفاوت خواهد بود؛ اما به صورت میانگین برای لیفت صورت به روش جراحی 2 تا 3 هفته ممکن است دوره نقاهت ادامه داشته باشد. برای روش های کلینیکی این مدت زمان بین 1 تا 2 هفته متفاوت خواهد بود.

2-بهترین روش لیفت صورت کدام است؟

هر یک از روش های لیفت صورت مزایای مخصوص به خود را دارد. برخی از روش ها هزینه کمتری نسبت به دیگر روش ها دارند در حالی که برخی دیگر عوارض جانبی کمتری دارند. توصیه می شود بیمار با توجه به شرایط خود ومیزان توقع از جوانسازی پوست خود ، با مشورت با یک پزشک متخصص پوست و مو بهترین روش لیفت صورت را انتخاب کند.

3-آیا لیفت صورت دردناک است؟

در لیفت صورت به روش جراحی، بیمار در زمان درمان بیهوش است و دردی احساس نمی کند، پس از پایان جراحی نیز بیمار در صورت داشتن درد از قرص های مسکن تجویز شده استفاده می کند. در روش های کلینیکی نیز در صورت احساس درد، پزشک متخصص پوست و مو از بی حسی های موضعی ماند لیدوکائین در محل درمان استفاده می کند.

4-لیفت صورت چقدر ماندگاری دارد؟

تمامی روش های لیفت صورت ماندگاری نسبتا زیادی دارند؛ اما نتایج لیفت صورت به روش جراحی بیشترین ماندگاری را خواهد داشت. به هرحال با رعایت نکات مراقبتی می توان ماندگاری نتایج را بیشتر کرد.

5-هزینه لیفت صورت چقدر است؟

هزینه لیفت صورت با توجه به روش انتخابی لیفت، کلینیک زیبایی و پزشک متخصص پوست و مو و شرایط بیمار بستگی دارد. بهتر است برای اطلاع از قیمت ها با کلینیک زیبایی مورد نظر تماس حاصل فرمایید