کاشت مو

تقویت موی سر

تقویت موی سر

موی سر یکی از تاثیرگذار ترین عوامل در زیبایی یک انسان است؛ علاوه بر زیبایی موها سر را گرم نگه داشته و دمای بدن را تنظیم می کنند. جنس مو از پروتئین است و بافتی مرده محسوب می شود؛ به همین دلیل هم برای زیبایی و سالم ماندن مو نیاز است به طور مرتب از آن مراقبت و نگهداری کرد. مو از دو قسمت ساقه و ریشه تشکیل شده و ضعف و ریزش مو ممکن است به دلیل تضعیف هر یک از این دو باشد. برای بهبود شرایط مو باید در صدد تقویت ساقه و ریشه مو برآمد.

نشانه های موی ضعیف

موی ضعیف به مویی گفته می شود که نازک، شکننده، کم پشت و سست باشد. به طور کلی مویی که هر یک از این نشانه ها را داشته باشد ضعیف تلقی می شود: از جمله : انتهای دوشاخ تار مو ،ریزش غیر معمول ، گره خوردگی بیش از حد ، وز بودن ،خشکی بیش از حد

دلایل ضعیف شدن موی سر

ضعیف شدن مو می تواند به دلایل متفاوتی اتفاق بیفتد. دلیل ضعیف شدن مو در افراد مختلف نیز می تواند متفاوت باشد. اغلب افرادی که موی شکننده و نازک دارند، این مشکل را به صورت ژنتیکی به ارث برده اند. به غیر از ژنتیک عوامل دیگری در به وجود آمدن موی ضعیف نقش دارند که عبارتند از:

  • اختلالات هورمونی
  • زایمان
  • استرس
  • عفونت های متفاوت
  • تغذیه نامناسب
  • آلودگی هوا
  • قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید برای طولانی مدت
  • افزایش سن
  • کمبود ویتامین ها
  • عوارض دارویی
  • بیماری های خاص
  • استفاده بیش از حد از دستگاه های آرایش مو

روش های تقویت موی سر

روش های متعددی برای تقویت موی سر وجود دارد  تا به درمان ریزش مو کمک کند و سبب می شود تا موهایی پرپشت  و با کیفیت داشته باشید که در زیر به چند مورد اشاره خواهیم کرد

مصرف انواع ویتامین ها

کمبود وبتامین هایی از جمله ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D و ویتامین E تا حد زیادی در ضعیف شدن مو ها و ریزش آن ها نقش دارد. با افزایش مصرف این نوع ویتامین ها می توان موها را تقویت کرد و از ریزش و نازک شدن آن ها جلوگیری کرد.

افزایش مصرف آهن و زینک

امروزه این دو نوع ماده معدنی که برای تقویت بدن ضروری هستند به صورت مکمل در اغلب داروخانه ها عرضه می شوند و در تقویت مو نقش بسیار مهمی دارند.

ماسک های تقویت مو

بسیاری از ماسک های تقویت مو وجود دارند که سرشار از مواد مغذی مورد نیاز مو هستند. این ماسک مو ها تا حد زیادی در تقویت موی سر می توانند نقش اساسی  داشته باشند.

استفاده از شامپوهای مناسب مو

موی افراد با یکدیگر تفاوت دارد و لازم است به منظور تقویت مو و جلوگیری از تخریب آن شامپو ها و موادی که برای شستشوی مو مورد استفاده قرار می گیرند را با توجه به نوع مو انتخاب کرد.

رژیم غذایی سالم

مو برای رشد به پروتئین و مواد مغذی دیگر نیاز دارد. داشتن رژیم غذایی که شامل مواد مغذی پروتئین های مورد نیاز مو باشد برای تقویت و رشد مو لازم است و از جلوگیری ازریزش مو می شود

مواد شیمیایی تقویت کننده مو

در مراکز زیبایی اغلب با روش هایی چون کراتینه یا ماساژ با مواد شیمیایی خاص به تقویت مو های آسیب دیده می پردازند. این روش ها در تقویت مو می توانند موثر باشند؛ اما در صورتی که در این روش ها از مواد مرغوب استفاده نشود ممکن است نتیجه برعکس حاصل شود.

چه موادی برای تقویت موی سر مفید است؟

:برخی از مواد غذایی می توانند در تقویت مو تاثیر چشمگیری داشته باشند؛ مواد غذایی از جمله

لبنیات یکی از مهم ترین منابع برای تقویت مو هستند همچنین تخم مرغ یکی از منابع سرشار از پروتین برای ساختار مو است و.عدس با داشتن مقادیر زیادی آهن و زینک در افزایش استحکام مو موثر است از دیگر منابع مفید که دارای آنتی اکسیدان فراوان می باشد مصرف سیب زمینی است و همینظور سبس برنج  که سرشار ازویتامین B است و برای بهبودی وضعیت مو ضروری است. به علاوه آووکادو که حاوی ویتامین های A ,B, E  می باشد و از آن به عنوان ماسک مو نیز میتوان استفاده نمود

روش های کلینیکی تقویت موی سر

در اغلب موارد، مو با داشتن رژیم غذایی سالم و نگهداری از مو تقویت شده و استحکام خود را باز میابد؛ با این وجود برخی بیماران که از ضعف و ریزش شدید مو رنج می برند اغلب با روش های طبیعی نمی توانند مو های خود را  تقویت کنند. در این شرایط بهترین راه استفاده از روش های کلینیکی تقویت مو می باشد:

تقویت موی سر با RPR: در این روش پزشک متخصص پوست و مو پلاسمای حاوی پلاکت را از خون بیمار جدا کرده و آن را با یک سوزن مخصوص به  پوست سر بیمار تزریق می کند و این امر منجر به تقویت موی سر می شود.

لیزرتراپی: این روش اغلب برای ریزش مو کاربرد دارد. در این روش لیرز LLLT مانند نوعی کلاه روی سر بیمار قرار گرفته و تکرار این روش در دراز مدت باعث پر پشت شدن و تقویت موی سر می شود.

به طور کلی، اگر موهای ضعیف و شکننده دارید و به دنبال تقویت موی سر خود هستید توصیه می شود با مراجعه به یک پزشک متخصص پوست و مو بهترین روش درمان را انتخاب کنید.

سوالات متداول تقویت موی سر

1-آیا شستن مرتب موها باعث تقویت مو می شود؟

خیر؛ موها باید حداکثر یک روز در میان با یک شوینده ملایم شسته شوند. شستن مرتب موها می تواند باعث خشکی پوست سر و ریزش مو شود. در واقع پوست سر نه باید زیاد خشک باشد و نه زیاد چرب.

2-آیا استفاده از نرم کننده در تقویت موی سر تاثیر دارد؟

بله؛ اما استفاده از نرم کننده در محل ریشه مو به ریزش مو منجر می شود. بنابراین بعد از شستشوی موی سر نرم  کننده را به ساقه های مو بزنید و بعد از چند دقیقه آبکشی کنید. بدین ترتیب از چرب شدن پوست سر و خشک شدن ساقه مو جلوگیری می شود.

3-چگونه سرعت بلند شدن موی خود را افزایش دهیم؟

با تقویت موی سر و رعایت روش های نگهداری از مو می توان تا حدی سرعت بلند شدن موی سر را افزایش داد با این حال لازم به ذکر است مو در بهترین حالت خود یک سانت در ماه رشد می کند. مصرف مولتی ویتامین ها و به خصوص زینک و ویتامین های گروه ب به سرعت بلند شدن مو کمک می کنند.

4-آیا استفاده از روش های کلینکی برای تقویت موی سر دردناک است؟

خیر؛ اما در صورت احساس ناراحتی بیمار، پزشک متخصص پوست و مو از بی حسی موضعی استفاده خواهد کرد.

5-آیا تقویت موی سر به روش های کلینیکی عوارض دارد؟

روش های کلینیکی تقویت موی سر عوارضی ندارند. تمامی روش های کلینیکی تقویت موی سر در راستای بهبود وضعیت موی سر شما انجام می شود و نه تنها عوارضی ندارد بلکه موجب بهبود وضعیت موی سر شما نسبت به قبل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *