خدمات پوست

درمان پوست چرب

درمان پوست چرب

زمانی پوست بدن، چرب می‌شود که غدد سباسه پوست باعث ایجاد سبوم زیادی می‌شوند. سبوم چربی طبیعی پوست بوده و موجب حفاظت آن از آسیب‌ های خارجی شده و علاوه بر آن، پوست را آبرسانی می‌کند. این چربی طبیعی پوست، برای سالم و مرطوب نگه داشتن پوست، بسیار مفید و ضروری است. همچنین از چروک شدن پوست جلوگیری می کند. با این حال، تولید بیش از حد سبوم، موجب مسدود شدن منافذ پوست و بروز جوش و آکنه خواهد شد.

7 مورد از مهم‌ترین روش‌های درمان پوست چرب:

1-صورت خود را با پاک کننده‌ای مناسب، مرتب بشویید

شستشوی مرتب پوست چرب با آب گرم و صابون ملایم، می‌تواند باعث کاهش میزان چربی روی پوست شود. توصیه می شود از صابون آووکادو فوراور که تنظیم کننده چربی پوست و آبرسان است استفاده کنید تا دچار چین و چروک و خشکی بیش از اندازه ناشی از استفاده از صابون نشوید.

برای درمان پوست چرب به روش شست‌ و شو توصیه می‌شود:

روزانه حداقل یکبار، پوست خود را با یک محلول شستشوی ملایم و آب گرم بشویید.

از صابون‌هایی با رایحه‌ و مرطوب کننده‌های اضافه شده یا مواد شیمیایی مضر که می‌توانند پوست را تحریک یا خشک کرده و در نتیجه موجب ایجاد سبوم (چربی طبیعی پوست) بیشتر شوند، خودداری کنید. همانطور که در بالا اشاره شد استفاده از صابون طبیعی و مغذی آووکادو و آلوئه ورا فوراور توصیه متخصصین پوست و مو می باشد.

از پوشیدن لباسهای زبر و خشن، خودداری کنید؛ زیرا اصطکاک این لباس‌ها، باعث تحریک پوست برای تولید چربی بیشتر خواهد شد.

اگر این روش مؤثر نبود، می‌توانید درمان پوست چرب خود، از محصولات دارویی که برای مراقبت از آکنه مفید هستند، کمک بگیرید. این محصولات حاوی اسیدهایی هستند که می‌توانند به درمان پوست چرب کمک کنند، مانند:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • بتا هیدروکسی اسید
  • بنزوئیل پراکسید

البته، این اسیدها ممکن است برای بعضی از انواع پوست، مناسب نبوده و تحریک کننده باشند. هنگام شروع استفاده از یک محصول جدید، ابتدا آن را در قسمت کوچکی از پوست استفاده کرده و ببینید واکنش پوستتان چگونه است. انتخاب پاک کننده‌های مناسب صورت ممکن است برای برخی از افراد دارای پوست چرب، مناسب باشد.
صورت خود را با پاک کننده‌ای مناسب، مرتب بشویید.

2-از یک تونر استفاده کنید

تونرهای شیمیایی حاوی الکل موجب خشک شدن پوست می‌شوند. اما، طبق یک مطالعه سال 2014 ، تونرهای طبیعی مانند فندق، می‌توانند موجب درمان پوست چرب شده و خاصیت تسکین دهندگی برای پوست، به همراه داشته باشند. فندق دارای مقدار زیادی تانن است و عملکردی مانند یک تونر طبیعی داشته و ضد التهاب نیز می‌باشد.
یادتان باشد همیشه برای جلوگیری از آسیب و تحریک احتمالی پوست، هر تونر یا کلا هر نوع ماده جدیدی را روی یک قسمت کوچک از پوست آزمایش کرده و در صورت مشاهده نتیجه مثبت، برای تمام پوست استفاده کنید.

3-بعد از شستشو پوست خود را خشک کنید

فراموش نکنید بعد از شستشوی صورت، به آرامی پوست خود را با یک حوله بسیار نرم و تمیز، خشک کنید. این کار باید با احتیاط انجام شود. پایین کشیدن پوست با حوله یا دستمال زبر و خشن، اصلا توصیه نمی‌شود، چون ممکن است پوست را برای ایجاد چربی بیشتر، تحریک کند.

4-از ورق‌های جذب کننده چربی پوست استفاده کنید

می‌توانید برای برداشتن چربی اضافه پوست خود، از ورق‌های مخصوص جذب چربی پوست استفاده کنید. کشیدن این ورق‌های مخصوص بر روی پوست، موجب ایجاد چربی اضافه نشده و می‌توان از آنها برای پاک کردن چربی اضافی پوست در طول روز استفاده کرد.

5-از ماسک صورت استفاده کنید

برخی از ماسک‌ های  خانگی برای درمان پوست خشک و برخی برای درمان پوست چرب مفید هستند. این ماسک‌ ها اغلب، حاوی ترکیباتی از مواد معدنی مانند اسمکتیت یا بنتونیت بوده و می‌توانند چربی پوست را جذب کرده و بدون تحریک پوست باعث درخشندگی و کاهش سطح سبوم پوست شوند. البته سعی کنید بعد از استفاده از ماسک، از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.

6-استفاده از مرطوب کننده فاقد چربی

اغلب افرادی که پوست چربی دارند، از ترس اینکه مبادا چربی پوستشان بیشتر شود، از مرطوب کننده استفاده نمی‌کنند. اما، باید بدانید، استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب و فاقد چربی، می تواند موجب درمان پوست چرب شود.
یک مطالعه در سال 2014 نشان می‌دهد که آلوئه ورا مرطوب کننده خوبی برای درمان پوست حساس و چرب و جوشدار به شمار می‌رود. برخی از ترکیبات موجود در آلوئه ورا می‌توانند اثر تسکین دهنده طبیعی برای پوست داشته باشند. در این مطالعه ذکر شده است که یک محصول باید حداقل 10 درصد آلوئه ورا داشته باشد تا مرطوب کننده‌ای مؤثر محسوب شود.
برخی از افراد استفاده از ژل آلوئه ورای خالص را برای مرطوب کردن پوست خود، انتخاب می‌کنند، اما این افراد، باید از مواد مخفی پنهان موجود در آلوئه ورا، به ویژه الکل دناتوره، که می‌تواند پوست را خشک و تحریک کند، آگاه باشند.

7-مراجعه به متخصص پوست و مو

علاوه بر 6 مورد ذکر شده در بالا توصیه می کنیم که به یک متخصص پوست و مو و یا کلینیک تخصصی زیبایی و پوست مراجعه کنید. در این صورت علت دقیق چربی پوست شما مشخص خواهد شد.
معمولا متخصص پوست و کلینیک های زیبایی علاوه بر راهکارهای درمان خانگی پوست چرب با کمک روش های مدرن و به روز به درمان پوست چرب سرعت می بخشند.
استفاده از میکرونیدلینک، مزوتراپی یا روش های ترکیبی دارو درمانی و استفاده از انواع دستگاه ها می تواند به درمان سریع پوست چرب کمک زیادی کند.
از مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید

سوالات متداول درمان پوست چرب

1-آیا درمان خانگی پوست چرب موفقیت آمیز است؟

معمولا درمان های خانگی پوست چرب در همان مراحل اولیه موفقیت آمیز است. اما اگر در همان مراحل اولیه مشاهده کردید که این درمان کارساز نیست حتما به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید و علت بروز پوست چرب را به طور ریشه ای درمان کنید.

2-آیا پوست چرب هم به کرم مرطوب کننده نیاز دارد؟

بله، برخلاف تصور اغلب افراد، پوست‌های چرب هم به مرطوب کننده نیاز دارند؛ اما چه نوع مرطوب کننده ای؟! مرطوب کننده های فاقد چربی و مواد تحریک کننده پوست برای پوست چرب مناسب می باشند.

3-آیا پوست چرب، با گذشت زمان به پوست خشک تبدیل می شود؟

بله، در اکثر موارد، بالارفتن سن، موجب کاهش چربی پوست و افزایش نیاز به مرطوب کننده خواهد شد. زیرا ترشح غدد چربی رو به کاهش می گذارد.

4-پوست چرب زودتر پیر می شود یا پوست خشک؟

معمولا افراد دارای پوست چرب، آثار چین و چروک حاصل از بالارفتن سن را دیرتر از افراد دارای پوست ‌های خشک احساس می‌کنند.

5-درمان پوست چرب چقدر طول می‌کشد؟

نمی ‌توان مدت زمان مشخصی را برای درمان پوست چرب، در نظر گرفت. هرچقدر در رعایت نکات گفته شده در بالا و همچنین سایر نکات موثر در درمان پوست چرب، دقت شود، سریع ‌تر به نتیجه دلخواه دست خواهند یافت.

6-درمان سریع پوست چرب چگونه است؟

بهترین و سریعترین روش درمان پوست چرب مراجعه به یک متخصص پوست و مو و یا کلینیک زیبایی و پوست معتبر است. متخصص پوست بعد از تشخیص علت دقیق چربی پوست راه کار و روش درمان مناسب شرایط شما را ارائه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *